2 września 2012

Metro w Lizbonie - mapa, informacje, bilety, historia, schemat [Aktualne ceny]

Metro w Lizbonie jest najdłuższym tego typu systemem komunikacji w Portugalii. Posiada cztery linie - czerwoną, niebieską, żółtą i zieloną, które łączą ze sobą najważniejsze punkty portugalskiej stolicy. Ostatnia modernizacja i dodanie nowych stacji miało miejsce w połowie lipca 2012, gdy otworzone trzy nowe stacje, które połączyły m.in. lizbońskie lotnisko z siecią metra. Jednak cały czas metro w Lizbonie jest rozwijane są plany dalszego rozrostu sieci lizbońskiego metra.

Codziennie korzysta z niego tysiące osób. Lizbońskie metro to jednak nie tylko środek transportu, który stanowi szkielet komunikacji miejskiej Lizbonue, ale to również przestrzeń wystawiennicza, w której prezentowane są różne odmiany sztuki oraz przestrzeń handlowa. Poniżej znajduje się schemat metra w Lizbonie, najnowsza aktualizacja mapy metra (zawiera trzy nowe stacje), kilka informacji  praktycznych oraz aktualne ceny biletów (ostatnia aktualizacja cen, to grudzień 2014).


Historia metra w Lizbonie

Historia metra w Lizbonie rozpoczyna się w roku 1948, kiedy to zaczęto studiować techniczne i ekonomiczne możliwości wybudowania metra w portugalskiej stolicy. Budowa rozpoczęła się 7 sierpnia 1955 roku, by po czterech latach uruchomić pierwszy odcinek metra.  Składał się on ze wspólnego fragmentu linii w centrum Restauradores - Rotunda (obecnie Marques de Pombal) oraz dwóch odgałęzień: Rotunda - Entree Campos oraz Rotunda - Sete Rios (obecnie Jardim Zoologico). Całość składała się z 11 stacji i miała długość ok.6,5km.

Metro w Lizbonie schemat mapa Lisboa metro komunikacja miejska foto pdf
Aktualny (2014) schemat metra w Lizbonie

W kolejnych latach przedłużano linię od stacji Restauradores kolejno do: Rossio (1966), Anjos (1969) i Alvalade (1972). Dalsza rozbudowa sieci zatrzymała się na ponad 10 lat. W tym czasie wydłużono i wyremontowano perony na 10 stacjach. W roku 1988 wydłużono oba ramiona linii: Jardim Zoologico - Colegio Militar / Luz oraz Entre Campos - Cidade Universitaria. W 1993 wybudowano stację Campo Grande oraz połączono ją ze stacjami Cidade Universitaria oraz Alvalade. Dość szybko okazało się, że jedna linia, składająca się z fragmentów obecnych linii niebieskiej, żółtej i zielonej, nie jest efektywnym rozwiązaniem. 

Metro w Lizbonie schemat mapa Lisboa metro komunikacja miejska foto pdf

W 1995 zdecydowano o podziale linii na dwie oddzielne: niebieską (Colegio Militar / Luz - Campo Grande) oraz żółtą (Campo Grande - Rotunda). Łącznie obie linie miały 19km i 27 stacje. W roku 1997 uruchomiono odcinki: Rotunda - Rato oraz Colegio Militar / Luz - Pontinha. W 1998r. podzielono linię niebieską na dwie: Pontinha - Baixa-Chiado oraz Campo Grande - Cais do Sodre (linia zielona). W tym samym roku, w związku z wystawą EXPO uruchomiono także linię czerwona na trasie Alameda - Oriente, która w latach późniejszych została przedłużona z Alameda do São Sebastião. (źr www.metro-stacja.com)

Metro w Lizbonie teraz

Obecnie linie lizbońskie metra prezentują się następująco:
  • Linia niebieska - Linha Azul  - (14 km) pomiędzy Santa Apolónia i Amadora Este 
  • Linia żółta -  Linha Amarela - (11 km) pomiędzy Rato i Odivelas
  • Linia zielona - Linha Verde - (9 km) pomiędzy Cais do Sodré i Telheiras     
  • Linia czerwona - Linha Vermelha - (11,5 km) pomiędzy São Sebastião i Aeroporto
Obecnie sieć czterech linii ma długość 45,5 km (28,3 mi) i 55 stacji. Linie są oznaczone kolorami i znakami graficznymi, mają również swoje nazwy, lecz powszechne w użyciu są po prostu nazwy pochodzące od kolorów. I tak wyróżniamy linie: niebieską (linia mew), zieloną (linia karaweli), czerwoną (linia Oriente) oraz żółta (linia słonecznika). Pociągi kursują od 6.30 - 1.00 w kilkuminutowych odstępach. Pociągi składają się z sześcio- i trzy- wagonowych składów i są napędzane elektrycznie z trzeciej szyny o napięciu 750V DC. Każdy wagon ma 38 miejsc siedziących i 127 stojących. Perony mają długość 105m lub 70m długości.
 Metro w Lizbonie schemat mapa Lisboa metro komunikacja miejska foto pdf

Metro w Lizbonie - bilety i ceny

Bilety na całą komunikację miejską w Lizbonie można kupić na większych skrzyżowaniach w widocznych żółtych budkach oznaczonych znaczkiem firmowym przewoźnika "Carris" lub punktach z napisem MOB, w oddziałach poczty oraz na wszystkich stacjach metra oraz niektórych stacjach kolejowych. Istnieje również możliwość zakupu biletu u kierowcy, w niektórych środkach transportu, jednak wtedy bilet jest droższy. 

Najlepszą opcją na zakup biletu / biletów jest zakup zielonej karty magnetycznej 7 Colinas / Viva Viagem (karty niczym się od siebie nie różnią, jeśli chodzi o funkcje. Różnią się jedynie wyglądem i nazwą, nie funkcjonalnością). Jest ona ważna w metro, tramwajach, autobusach sieci Carris, windach, pociągach miejskich i na promach. Zakup karty kosztuje €0.50 i jest ona ważna rok od daty zakupy. 

Karta Viva Viagem może być zasilona na trzy różne sposoby:
  • pojedynczy bilet na autobus, windę, metro lub tramwaj ważny 60 minut od skasowania, uprawniający do przesiadek w ramach wymienionych form transportu: 1,40 €
  • bilet 24 godzinny na tramwaje, metro, windy, autobusy: 6 € 
  • opcja zapping - daje ona możliwość doładowania karty określoną kwotą i korzystania ze wszystkich środków transportu komunikacji miejskiej w Lizbonie (metro, tramwaje, autobusy sieci Carris, wind, pociągi miejskie i promy). Przy czym doładowanie może być od minimum 2€ do 15€, a przy każdym doładowaniu dostajemy bonus pieniężny na kartę. Wykupując taką opcję, pojedyncza podróż kosztuje 1,25 € (tramwaje, windy, autobusy, metro), 1,85 € (pociągi relacji Lizbona - Cascais i Lizbona - Sintra) lub od 1,18 - 2,65 € (podróż promem w zależności od wybranej opcji)

Bilet również można kupić u kierowcy lub w specjalnych maszynach, które znajdują się w nowych tramwajach - jednak wtedy bilet taki nie zawiera karty Viva Viagem, a płacimy za niego €1.80 w autobusach i €2.85 w tramwajach, € 3,60 lub € 5 w windach. 

Niestety nie można wybrać więcej, niż jednej opcji doładowując pojedynczą kartę Viva Viagem. Dla przykładu jeśli mamy wybraną opcję zapping i wciąż środki na karcie, to nie możemy na tą samą kartę załadować biletu 24h.

Polecam również:

3 komentarze:

  1. witam
    pytanie grzecznościowe
    czy uda się / czas / by przejechać z lotniska metrem do Cais do Sodre z przesiadką ?
    czy jest to wykonalne w ramach 1 biletu / 60 minut /

    OdpowiedzUsuń
  2. witam
    pytanie grzecznościowe
    czy uda się / czas / by przejechać z lotniska metrem do Cais do Sodre z przesiadką ?
    czy jest to wykonalne w ramach 1 biletu / 60 minut /

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest taka aplikacja na androida - City Mappper, która odpowie na to pytanie (i każde inne w kwestii transportu publicznego w Lizbonie.

    Natomiast mnie męczy, że nikt tu nie bierze pod uwagę dłuższych pobytów dla których warto wykupić sobie biletu miesięcznego w wersji Metropolitan (+linie podmiejskie, 40e) lub Municipal (w obrębie miasta, 30e). Potrzeba do tego własnego zdjęcia oraz wypełnienia formularza, a okresy zaliczane to całe kalendarzowe miesiące. Jest to jednak niezła opcja dla kogoś kto będzie przebywał co najmniej miesiąc i nie na ich przełomie. Co do problemów z różnymi doładowaniami typu zap i 24h, to rozwiązanie jest banalnie proste. Kupujemy dwie karty Viva, a ponieważ na każdej możemy mazać długopisem bo jest to zwykły kartonik z paskiem magnetycznym, to oznaczmy sobie obie inaczej. Wtedy można je sobie używać zamiennie lub równocześnie w razie potrzeby.

    OdpowiedzUsuń