27 lipca 2012

The Tall Ships' Races 2012, czyli Operacja Żagiel w Lizbonie [Zdjęcia + Wideo]

The Tall Ships' Races to zlot żaglowców połączony z regatami oraz imprezami okolicznościowymi organizowany przez międzynarodowe stowarzyszenie Sail Training Association. Jednym z punktów na mapie tegorocznej imprezy była Lizbona, gdzie żaglowce zatrzymały się na cztery dni, a wydarzeniem wieńczącym etap lizboński była wielka parada żaglowców po rzece Tejo. 

Polacy mogą być dumni, gdyż jednego dnia polskie załogi aż cztery razy stanęły na podium - radość w Lizbonie była wielka. Zobacz na zdjęciach, jak wyglądał The Tall Ships' Races 2012 w portugalskiej stolicy.

Tegoroczna edycja The Tall Ships' Races rozpoczęła się w porcie Saint Malo we Francji 5 lipca, gdzie żaglowce stacjonowały do 8 lipca, by potem wziąć udział w pierwszym wyścigu na trasie do Lizbony. W Lizbonie żaglowce można było podziwiać od 19 do 22 lipca. Kolejnym etapem był wyścig z Lizbony do hiszpańskiego Kadysku, gdzie żaglowce cumowały w dniach 26-29 lipca. Następnym etapem są towarzyskie regaty do innego hiszpańskiego miasta - Coruna. Żaglowce tam zobaczyć będzie można od 10 do 13 sierpnia, a następnie nastąpi ostatni etap, czyli wyścig do  irlandzkiego Dublina, gdzie impreza zakończy się 26 sierpnia.


The Tall Ships' Races, czyli Operacja Żagiel, składa się z dwóch lub trzech etapów regatowych "Race1", "Race2" oraz "Race3", które to etapy dzieli etapy towarzyskie tzw. "Cruise in Company", podczas którego istnieje możliwość wymiany części załóg. Jednostki ścigają się w klasach:
- klasa "A": największe żaglowce - o długości powyżej 40 m
- klasa "B": żaglowce średniej wielkości o tradycyjnym ożaglowaniu - 9,14 <CA< 40m
- klasa "C": jachty morskie bez spinakera - 9,14<CA<40m
- klasa "D": jachty morskie ze spinakerem - 4,14<CA<40m


W tym roku polskie załogi mają szczęście, gdyż jacht "Dar Szczecina", na którym płynie reprezentacja Szczecina, zajął pierwsze miejsce w swojej klasie na drugim etapie regat The Tall Ships' Races w hiszpańskim Kadyksie. Wcześniej drewniany oldtimer wygrał także pierwszy etap do Lizbony. Żaglowiec "Fryderyk Chopin", na którym również płynie młodzież reprezentująca Szczecin, był na mecie w Kadyksie trzeci, a "Dar Młodzieży" - drugi. Obie jednostki startują w klasie A.  Najmłodszy polski żaglowiec "Kapitan Borchardt" jest trzeci w klasie B. W wyścigu startuje również jacht "Pogoria".


W Lizbonie The Tall Ships' Races 2012 cieszyły się dużą popularnością. Portugalska stolica przywitała wszystkie jednostki w zlokalizowanej nieopodal centrum miasta marinie Alcântara Dockyard. W dniach 19 - 22 lipca przygotowano wiele atrakcji i imprez z okazji regat, tym bardziej cieszy fakt, że polskie jednostki kilkakrotnie stawały w Lizbonie na podium. Etap "lizboński" zakończyła wielka parada wszystkich jednostek po rzece Tejo, która przyciągnęła tysiące osób nad nadbrzeża. Zdjęcia z tego wydarzenia można zobaczyć poniżej, a o wszystkich szczegółach związanych z The Tall Ships' Races można dowiedzieć się z oficjalnej strony: www.sailtraininginternational.org


Na koniec trochę o historii The Tall Ships' Races 2012. Z inicjatywy szwedzkiego kapitana Arnolda Schumburga już w 1938 roku w Sztokholmie spotkało się ok. 20 żaglowców. Inicjatywa ta przetrwała czasy II wojny światowej i w latach 50. brytyjski prawnik Bernard Morgan zaproponował zgromadzenie żaglowców w jednym miejscu i zorganizowanie dla nich regat - jesienią 1954 roku zawiązany został Międzynarodowy Komitet Regatowy, a w lipcu 1956 roku rozegrano pierwsze regaty. Impreza okazała się tak dużym sukcesem, że jednorazowo zwołany Komitet postanowiono przekształcić w stałą organizację.



Od spotkania w roku 1956 w Dartmouth - Torbay i mecie w Lizbonie, zloty odbywają się co rok, a dla dużych żaglowców co dwa lata.  Popularność zlotów stale rosła i w roku 1964 regaty zorganizowano przez Atlantyk na trasie: Plymouth - Lizbona - Bermudy. Brało w nich udział 15 jednostek. Po dotarciu floty na Bermudy dołączyły do niej jeszcze inne jednostki i cała flota nie ścigając się pożeglowała do Nowego Jorku.  Od początków lat '70, regaty zyskiwały tak dużą popularność, że zaczęto organizować je coroczne. Tall Ships (Tall Ships' Races) zostały przekształcone w 1972 w Cutty Sark Tall Ships' Races (sponsor – whisky Cutty Sark, z wyjątkiem roku 1979); od 2003 powrócono do nazwy The Tall Ships' Races. 


1972 to pierwszy rok, kiedy miała miejsce wymiana załóg między żaglowcami z różnych krajów. Podobnie jak to dzieje się do dzisiaj, wyścigi rozdzielono wtedy etapem towarzyskim "Cruise in Company", podczas którego żaglowce nie ścigały się. Dla Polski rok ten był szczególny, gdyż w regatach wziął udział polski żaglowiec (jako pierwszy w historii regat z bloku wschodniego), wygrywając od razu regaty na trasie Solent-Skaw. Był nim Dar Pomorza.

Rok 1985 z założenia był rokiem mniejszych regat, jednak do udziału w nich zgłosiła się rekordowa liczba 111 jednostek. Siłą rzeczy zaniechano więc podziału i począwszy od roku 1989 najważniejsze trofea regatowe przyznawane są corocznie.  W lipcu 1997 roku dla uczczenia 1000-lecia Gdańska STA przygotowała zlot w porcie gdańskim. W 2003 roku po raz czwarty w historii regat zlot trafił do polskiego portu. Gospodarzem startu do regat była Gdynia, żaglowce przebywały w porcie od 19 do 22 lipca.  Jest już potwierdzone, że Szczecin będzie organizował The Tall Ships' Races  w 2013 i znów to będzie finał.


Polecam również:

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza